«  Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013  »

O poveste de dragoste intre producatorii de mere si societate

Postata in: Exemple de urmat
Data: 2012-04-07

 

 

 

Undeva in nordul Italiei, la finalul anilor 80', se infiripa o frumoasa poveste de dragoste intre producatorii de mere si societatea din regiunea Trentino.

 

 

Contextul in care a inceput "idila"

In Val di Non, regiunea Trentino, Italia, miscarea cooperatista era deja o traditie de secole cand, in anul 1989, 16 cooperative producatoare de mere s-au unit formand Consortiul Melinda. Melinda este un consortiu de gradul II (adica o cooperativa a cooperativelor de producatori) cu 4.200 de asociati - producatori individuali, 6.467 de hectare cultivate cu mere, 337.238 tone de mere produse si 252 de milioane de euro cifra de afaceri previzionata pentru 2011.

Cum a aparut aceasta "relatie" si ce rol are ea in societate?

Melinda s-a nascut ca raspuns la o problema reala si foarte grava a societatii trentine in anii 80': situatia nefavorabila a producatorilor agricoli lipsiti de un organism central  care sa le reprezinte interesele si sa le faciliteze accesul pe marile piete.

De asemenea, unul dintre principiile pe care s-a bazat inca de la inceput acest consortiu este respectul pentru natura si pentru oameni, prin faptul ca se urmareste ca tehnicile integrate de productie sa reduca drastic sau sa elimine utilizarea la spectru larg al chimicalelor in cultivarea fructelor si inlocuirea lor cu tehnici mult mai naturale si cultivare biologica.

Consortiul Melinda a fost creat pentru a deservi societatea furnizand consumatorilor produse de calitate si oferind stabilitate si angajamente pe termen lung producatorilor locali. Astfel, respectandu-si cei 1000 de angajati si promisiunile de calitate facute consumatorilor, Melinda produce, inmagizeaza, conserva, selecteaza, promoveaza si vinde mere si produse din mere.

Ce se intampla la Consortiul Melinda?

In cadrul unei vizite de studiu, echipa Institutului de Economie Sociala a avut ocazia de a se opri si la sediul Consortiului Melinda. Ceea ce am vazut acolo a fost impresionant, imbucurator si ne-a determinat sa ne dorim ca intr-un viitor apropiat, cooperativele sau consortiile de cooperative sa reuseasca sa aiba o asemenea implicare si in societatea romaneasca.

Inca de la intrarea in sediul Melinda am fost intampinati de cosuri din rafie pline cu mere apartinand celor 13 soiuri pe care le cultiva producatorii locali si cu produse din aceste mere: chipsuri din mere, gemuri, spuma de mere si alte delicatese.

Dupa o scurta introducere in care s-au prezentat date despre Consortiu si numeroasele cifre detaliate deja mai sus, am inceput turul sediului Melinda.

Am observat cu placere ca pentru angajatii Melinda, merele nu erau doar niste fructe care trebuiau ambalate, conservate sau procesate pentru a ajunge la niste straini in case, ele erau tratate precum niste adevarate bijuterii. Grija cu care erau transportate merele pe apa pentru a nu se lovi intre ele, atentia cu care erau sortate in functie de marime, culoare sau soi, meticulozitatea cu care erau ambalate manual si transportate apoi catre punctele de desfacere ne-a facut sa ne simtim foarte bine la gandul ca acele persoane purtau un asemenea respect fructului care va ajunge pe masa noastra.

A urmat plimbarea prin livezi, unde ne-a fost explicat procesul prin care inginerii agronomi se asigura ca fiecare fruct are cele mai bune conditii pentru a se dezvolta cum se poate mai frumos si mai sanatos, iar pomii erau protejati de grindina si de daunatori, nu prin pesticide sau alte substante, ci printr-o plasa care acoperea hectare intregi de meri infloriti, lasand doar soarele care iesea dintre muntii Italieni sa le atinga frunzele.     

 

 

Care este secretul, de fapt?

Nu este niciun secret. Consortiul Melinda are cateva principii foarte sanatoase pe care se bazeaza, ce i-au asigurat succesul national si international de-a lungul timpului: respectul fata de cei 1000 de angajati ai sai, fata de cele 30 de milioane de consumatori, cele 4.200 de producatori si fata de toti ceilalti stakeholderi, precum si dorinta de a veni in intampinarea problemelor comunitatii in care isi desfasoara activitatea, fara a face compromisuri privind calitatea produselor care le poarta numele.

Toti cei 1000 de angajati ai Melinda au salariile cele mai mari din domeniul in care isi desfasoara activitatea si conditii de munca sigure si prietenoase. Cooperativele care formeaza consortiul au colaborari de lunga durata cu Melinda si relatia este una de tip "win-win", fiind sustinuti si incurajati constant sa cultive natural fructe sanatoase.

Pe langa toate acestea, merele de la Melinda ajung in casele consumatorilor in cea mai buna forma si cu promisiunea calitatii reprezentata de sigla albastra a merelor din Val di Non.   

Concluzia?

Pentru un producator roman, sau chiar si pentru un consumator din Romania, poate parea utopic ceea ce am prezentat pana acum. Ce avem de invatat, insa din toata aceasta "poveste de dragoste" despre producatorii de mere si dezvoltarea sociala? Este posibil ca, intr-un sistem bine gandit, toti factorii implicati sa aiba cate ceva de castigat: comunitatea se autosustine financiar, cooperativele au un organism puternic care sa le reprezinte si sa le asigure prezenta pe marile piete, producatorii au mai mare incredere in cooperative, fiind constienti ca ele se supun unor norme stabilite "mai sus", iar cetatenii consuma produse de calitate si pot transforma livezile proprii din zona Trentino in mici afaceri generatoare de profit pe termen lung.

Ruxandra Palade- Departament comunicare si diseminare, Institutul de Economie Sociala

e-mail: ruxandra.palade@fdsc.ro

Sursa foto: www.melinda.it 

 

ANUNTURI / STIRI ORGANIZATIE
Evenimente Stiri Resurse Cercetari
toate stirile
Evenimente Angajari Training
toate anunturile