«  Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013  »

"Alege produse romanesti" - solutia Carrefour pentru fermierii romani

Postata in: Actualitate in Romania
Data: 2012-07-17


Va prezentam in cele ce urmeaza un interviu cu Florin Capatana - director de calitate al Groupe Carrefour Interviul este preluat de pe site-ul www.recolta.eu, cotidian de agribusiness.

Marcile proprii ale retailerului susamintit au sub etichetele lor, in mare masura, si produse agroalimentare provenite de la fermieri din Romania.
"Ar fi fost mai usor sa le importam, decat sa facem caiete de sarcini impreuna cu producatorul, sa dezvoltam un produs, sa il testam, sa ii cream ambalajul, insa am dorit sa facem acest lucru pentru a pune umarul la productia din aceasta tara", declara, nu demult, Francois Melchior de Polignac, directorul general al companiei.


In ciuda scorecardului lansat de WWF in iunie 2012, document conform caruia nici 30% dintre legumele si fructele din cele mai mari magazine din Romania nu provin din tara, iar Carrefour este la coada listei cu 17,17% scor total, am decis sa discutam despre acest aspect cu un reprezentant al retailerului citat. Ocazia a fost una excelenta, si anume "Romanian AgriBusiness Forum 2012", eveniment organizat recent de "The Diplomat" sub inaltul patronaj al MADR.

recolta.eu: Ce ne puteti spune despre proiectul "Alege si tu produsele romanesti"? De cand il aveti in plan si la ce se refera mai exact?

Florin Capatana: Acest proiect ambitios, pe care noi il avem in portofoliu inca din 2001, face ca o buna parte din produsele cultivate si dezvoltate in Romania sa ajunga in magazinele noastre. Si asta pentru a le putea oferi clientilor posibilitatea de a cumpara si de a avea produse cultivate si/sau procesate aici, in tara noastra.

Vizam continuarea parteneriatelor strategice de acest tip, pe termen lung, cu producatori romani, pentru a oferi clientilor garantia unor produse naturale, benefice pentru sanatate si cu un nivel de calitate controlat in totalitate.

Am ajutat producatorul roman (si o vom face in continuare), prin a-i oferi ceea ce pana acum nu i-a oferit nimeni, si anume o piata de desfacere, fara intermediari. Ganditi-va ca avem o retea foarte bine dezvoltata de magazine si noi putem sa-i punem la dispozitie fermierului roman aceasta piata. Bineinteles, respectand cerintele pe care noi le avem in fisele tehnice, pe care le discutam inainte de a incheia contractele cu fermierii.

recolta.eu: Ati optat numai pentru o anumita zona a Romaniei sau produsele agroalimentare, parte a acestui program, provin din toate colturile tarii?

F.C.: Produsele agroalimentare din Filierele Calitatii provin din toate zonele tarii. Noi facem un sourcing la nivel de tara, iar in urma rezultatelor incercam sa gasim producatori din intregul areal romanesc. Mai mult decat atat, avem niste proiecte foarte ambitioase si pe care le-am dezvoltat si care se numesc Filierele Calitatii, asa cum am mentionat anterior.

Astfel, in urma rezultatelor, am dezvoltat o filiera de cartofi,  una de morcovi, o filiera de carne de porc si una de pastrav. Urmeaza sa lansam o filiera de ceapa, toate produse de fermierii romani, pentru consumatorii romani.

Fiecare Filiera a Calitatii este, in final, o noua promisiune pe care o facem clientilor nostri, un angajament de a aduce in toate magazinele noastre produse gustoase, naturale si sanatoase pentru intreaga familie.

Iata si un scurt istoric la Filierelor Calitatii: I. Filiera Calitatii Carrefour pentru porc - martie 2008; - garantia unui control riguros de la nasterea animalului, pana in galantarele magazinelor noastre; - crescut fara hrana modificata genetic sau antibiotice; - provenit din crescatoriile din zona Brailei. II. Filiera Calitatii pentru pastrav proaspat - februarie 2010; - pestii sunt atent monitorizati de la depunerea icrelor pana la receptia in magazine; - alimentatie sanatoasa si strict controlata; - crescut in mediu natural, in apele lacului Bicaz. III. Filiera Calitatii pentru morcov - octombrie 2010; - perioada de comercializare in magazine: iulie-aprilie; - garantia unui control riguros de la insamantare pana in galantarele magazinelor; - provenienta semintelor atent controlata cu certificare atestata la nivel european; - fara dezinfectari chimice ale solului si netratati chimic dupa recoltare; - morcovii provin din culturile din zona Dobrogea - zona cu traditie in cultura de legume. IV. Filiera Calitatii pentru cartofi - noiembrie 2011; - perioada de comercializare in magazine: august-aprilie; - garantia unui control riguros de la insamantare pana in galantare; - nu au organisme modificate genetic; - netratati chimic dupa recoltare; - rezultati dintr-o activitate responsabila care asigura protectia solului si a mediului.

recolta.eu: Ati vorbit foarte frumos de filierele calitatii, de zona de provenienta etc. Ce ne puteti spune despre garantiile pe care le puteti oferi fermierilor romani, daca decid sa colaboreze cu dumneavoastra?

F.C.: Noi putem sa le garantam fermierilor romani in primul rand desfacerea, le putem garanta un know-how si putem sa venim si sa le explicam ce dorim iar ei sa ne spuna ce pot sa faca, astfel incat sa fie un parteneriat. Noi, intotdeauna ne-am bazat pe acest lucru.

Dorim sa fie o situatie de win-win pentru fiecare, astfel incat castigul sa nu-l aiba doar o parte, ci sa-l aiba consumatorul si, bineinteles, si furnizorul care, asa cum va spuneam si mai devreme, creste o data cu momentul in care el vine intr-un lant mare de magazine.

Cu o productie de nivel mijlociu si cu ajutorul nostru, fermierul roman incepe usor-usor sa investeasca, stiind ca are un partener serios, stiind ca acesta ii pune la dispozitie toate mijloacele pentru a-si putea vinde marfa. Si asta fara a mai fi nevoie de trecerea prin o suta de maini a unei marfi care poate sa ajunga direct la un distribuitor, asa cum suntem noi, si pe care o putem da mai departe catre clientul final, cu costuri mult mai mici decat prin intermediari.

recolta.eu: Ati reusit sa-i fidelizati pe fermierii cu care lucrati. Ne puteti da niste cifre?

F.C.: Cresterea numarului de fermieri care au intrat in acest sistem, din 2001 pana in 2012 , a fost exponentiala. Si asta pentru ca, an de an, in urma sourcingului pe care il intreprindem cu departamentul de achizitii, gasim mereu alti furnizori si incercam de fiecare data sa avem un echilibru si intre zonele geografice.

Ne dorim sa avem si un echilibru de produse, astfel incat, daca, la inceput, am plecat, daca imi aduc bine aminte si memoria nu ma inseala, undeva cu sapte-opt producatori romani, acum avem peste 50 si ne indreptam vertiginos spre 100, intr-un viitor nu foarte indepartat.

Nu in ultimul rand, pentru a va raspunde la intrebare, da, ii fidelizam pe fermierii nostri, dovada fiind ponderea de 90% ramanere in sistem, din 2001.

Au existat si derapaje, este adevarat, insa derapajele acestea se rezolva intotdeauna dupa ce noi avem un dialog cu furnizorul respectiv. Incercam pe parcursul derularii contractului sa gasim masurile si partea corectiva, astfel incat sa aducem producatorul acolo unde ii este locul.

recolta.eu: Potrivit scorecardului lansat de WWF in iunie 2012, nici 30% dintre legumele si fructele din cele mai mari magazine din Romania nu provin din tara. La capitolul lactate abia ajungem la 50%, iar trendul nu este unul favorabil producatorilor romani. Cu toate aceste, se mentioneaza in raport, marile lanturi comerciale „aleg sa ignore cumparatorii, autoritatile si organizatiile”. Documentul citat releva ca retailerul Carrefour este la coada listei cu 17,17%, scor total. Cum comentati acest aspect?

F.C.: WWF ne-a facut o sesizare la Asociatia Marilor Retele Comerciale, acolo unde vicepresedintele Delia Nica a luat atitudine, explicandu-le ca toate marile lanturi prezente in Romania au facut, fac si vor face intotdeauna lobby pentru productia romaneasca.

Chiar daca ele sunt multinationale venite din mai multe colturi ale Europei, toate au acelasi deziderat, si anume de a dezvolta agricultura romaneasca, atat cea existenta, cat si pe cea viitoare. Iar raportul a fost unul care a vrut sa traga un semnal de alarma cum ca acest lucru nu ar fi adevarat. (n.r. - comentariul asupra acestei problematici s-a oprit la acest aspect).

sursa: www.recolta.eu

 

ANUNTURI / STIRI ORGANIZATIE
Evenimente Stiri Resurse Cercetari
toate stirile
Evenimente Angajari Training
toate anunturile