«  Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013  »

Lungul drum al produselor romanesti pana la rafturile hipermarketurilor


Data: 2012-09-14


A fost nevoie de aproape un deceniu de lupta intre hipermarketuri si micii producatori agricoli, pina la gasirea unei soluţii de compromis. Marile retele de magazine organizeaza acum targuri si construiesc depozite unde micii producatori isi pot vinde marfa. Chiar si asa, doar o treime dintre produsele de pe rafturile magazinelor sunt de provenienta romaneasca.

Reprezentantii acestor companii au si o explicatie: fermierii fie nu pot asigura o cantitate suficienta de produse, fie produsele acestora nu corespund normelor europene.
Producatorii romani au vandut in marile magazine in special varza, rosii si morcovi, in ultimii ani. Au fost nevoiti sa respecte standarde ridicate.
"Trebuie selectata recolta, adica rosiile trebuie mici cu mici, mari cu mari, la castraveti a fost tot asa un barem. Nu poti sa pui de diferite dimensiuni", spune Alexandru Zamfir, producator de tomate si castraveti.
Alexandru Zamfir este unul dintre fermierii care vinde legume retelei Metro. A ajuns sa stie ce profit va avea la final de an dupa ce cultiva rosii si castraveti pe o suprafața de zece hectare.
Produsele lui trebuie sa aiba dimensiunea ceruta si sa fie bine coapte.
"Trebuie sa fie produsul adecvat pentru businessul pe care il face. Daca vorbim despre un restaurant, el trebuie sa aiba o anumita dimensiune, un anumit calibru, pentru ca aceste produse sunt folosite pentru salate, pentru diverse sosuri in pizzerii", explica usan Wilms, director general Metro Romania, necesitatea acestor condiții de calitate.
In programul de promovare a produselor romanesti initiat de Metro, sunt inclusi peste 200 de mici producatori. Ei primesc seminte pentru culturi, consultanța si isi vand produsele retelei de hipermarketuri.
Alti retaileri organizeaza targuri pentru agricultori. "In timpul saptamanii, producatorii isi pot vinde produsele intr-un spatiu special din magazinul nostru", declara Thierry Guillon-Verne, director comercial al Real Romania.

Cu toate acestea, gasim putine produse romanesti pe rafturile marilor magazine...

Sefii de la Ministerul Agriculturii vor tot mai multe produse romanesti in marile magazine. Ele ar urma sa fie semnalizate cu o eticheta pe care este inscris steagul Romaniei.
Proiectul este inca in discuţie intre minister si grupurile de producatori, dar este comentat de retaileri. Unii dintre ei spun ca au alocat deja suficient spatiu produselor romanesti si ca nu este nevoie de rafturi speciale pentru acestea.
"Vom cadea foarte usor in idei nationaliste, care nu sunt binevenite, cred ca exista o anumita isterie in ceea ce priveste ideea de produs romanesc", sustine Ana-Maria Florea, reprezentant PR Cora.
Vanzarile de produse romanesti reprezinta acum numai trei precente din totalul vanzarilor hipermarketurilor.

sursa: www.dig24.ro

 

ANUNTURI / STIRI ORGANIZATIE
Evenimente Stiri Resurse Cercetari
toate stirile
Evenimente Angajari Training
toate anunturile