«  Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013  »

Producatorii romani din industria alimentara tintesc pietele din Maroc, Olanda si Rusia

Postata in: Actualitate in Romania
Data: 2012-10-29

 
Asociatia pentru Promovarea Alimentului Romanesc (APAR) pregateste pentru 2013 un program ambitios de promovare a produselor autohtone pe pietele externe, Maroc, Olanda sau Rusia, fiind doar o parte din pietele tinta pentru industria alimentara romaneasca.
"APAR in calitate de membru Romalimenta pregateste pentru anul viitor un program sustinut de targuri si misiuni economice finantate de la bugetul de stat prin Ministerului, Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECMA). In acest sens, dorim ca in anul 2013 sa atingem destinatii precum Maroc, in timpul celui mai important targ agroalimentar al Africii, dar vom fi prezenti cu un stand romanesc in cadrul targului IFE de la Londra si in Olanda, la Amsterdam. Nu in ultimul rand, vom avea un stand, in Rusia, la World Food Moscow, in Germania, la Anuga Koln, dar vom merge si la Beijing cu o delegatie de afaceri", a declarat pentru AGERPRES presedintele APAR, Stefan Padure.

Acesta a precizat ca asociatia are in vedere si organizarea unei misiuni economice in tara pentru a reuni toti actorii sectorului, respectiv producatori, importatori si distribuitori. "Avem in plan si realizarea unei misiuni economice in tara pentru a aduce importanti importatori si distribuitori la locul faptei. Nu este permis sa avem afirmatii de genul "a trebuit sa vin la Paris sa constat ce produse bune avem in tara", a adaugat Padure.

Asociatia pentru Promovarea Alimentului Romanesc intentioneaza sa intensifice activitatile de intermediere a ofertei romanesti cu cererea europeana si nu numai, dar si sa initieze anumite programe de instruire a membrilor APAR.

"Vom reprezenta producatorii romani la targul de Matching ce se va desfasura la Milano, intre 26-28 noiembrie 2012. Totodata, dorim sa dezvoltam si o baza de date cu cereri si oferte reale, prezentate in timp real producatorilor. Vom acorda consultanta de afaceri in vederea incheierii de contracte comerciale membrilor, dar si consultanta legata de masurile de finantare ce se deschid pe fonduri structurale si prin PNDR. Mai avem in vedere si initierea unor programe de instruire ale personalului membrilor APAR, pe probleme strict legate de productie, calitate si siguranta a alimentului, dar si din punct de vedere comercial. Cursurile isi propun rezolvarea unor probleme constatate la nivelul agentilor economici de-a lungul timpului de catre expertii nostri pe domeniile amintite. Dorim ca pentru 2013 sa putem oferi un cadru cat mai bun de afirmare pentru produsele romanesti atat intern cat si international", a adaugat seful APAR.

Romania a participat, in perioada 21-25 octombrie 2012, cu 60 de companii la editia din acest an a targului de industrie alimentara SIAL 2012 de la la Paris (Franta), o parte dintre producatorii romani fiind prezenti in propriile standuri cu produsele lor, iar o alta si-au expus produsele in standul Asociatiei pentru Promovarea Alimentului Romanesc.

In opinia presedintelui APAR, lipsa unor mari producatori, dar si a unor manifestari de forta a celor mari prezenti la targ, precum si prezenta mai multor producatori noi si cu dimensiuni mici au fost printre caracteristicile principale ale editiei actuale a targului SIAL 2012.

"Din pacate efectele negative ale crizei economice au putut fi regasite si la SIAL 2012 si din aceasta perspectiva nu am regasit lansari spectaculoase la editia din acest an. Am remarcat doua mari aspecte si anume lipsa unor mari producatori din randul expozantilor, dimensiuni reduse si lipsa manifestarilor de forta la cei mari prezenti. A doua caracteristica a vizat prezenta multor producatori noi si cu dimensiuni mici. Aceste aspecte sunt pozitive din punctul meu de vedere deoarece companiile mici sunt mult mai dinamice si se pot antrena spre crestere economica, sustenabila, pe resurse financiare proprii, ceea ce inseamna perspective de insanatosire ale mediului de afaceri", a subliniat Stefan Padure.

In 2012, Romania a avut o prezenta mult imbunatatita fata de expozitia din 2010, atat ca numar de participanti, cat si ca suprafata si ca pozitionare a standurilor.

"Am prezentat peste 60 de companii reprezentative pentru industria alimentara romaneasca, in trei standuri specializate (bio, panificatie-dulciuri si carne) pe o suprafata totala de 410 metri patrati. Elementul central al prezentei romanesti a fost pavilionul destinat carnii si produselor din carne, unde si-au etalat bunatatile in atmosfera unei case ospitaliere romanesti, peste 30 de producatori. Printre participanti putem aminti prezenta cu stand propriu a grupului Carmistin, Cristim, Caroli, Angst, Scandia precum si prezenta in spatiul asociatiei a carnatilor de Plescoi, a preparatelor traditionale de Magureni, a lactatelor de la Baciu, produselor din peste de la Doripesco si a magiunului de Topoloveni. Vedeta standului APAR a fost porcusorul de lapte preparat in stil romanesc de la Carmolimp", a adaugat presedintele APAR.

In ceea ce priveste situatia in care se afla industria alimentara romaneasca, seful APAR considera ca exista un caracter scazut al concentrarii producatorilor, in special in zona carnii si al preparatelor din carne.

"Acest caracter ar putea fi trecut intr-o analiza SWOT si la puncte slabe din cauza vulnerabilitatii la care sunt supusi producatorii, dar si la puncte forte datorita flexibilitatii de actiune pe care acestia o au. Practic, cei care pot genera o crestere sustenabila sunt producatorii mici, care vin cu idei noi, au grija in folosirea resurselor si isi modifica actiunile in functie de conditiile pietei mult mai repede decat ceilalti. Momentele de criza sunt cele care pot conduce la schimbarea ierarhiilor in piata, fapt care in mod normal s-ar putea intampla doar cu alocarea de resurse financiare si umane foarte mari", a mentionat Stefan Padure.

Potrivit sursei citate, un alt punct slab al industriei alimentare romanesti este instabilitatea mediului politic, care duce la dezechilibre ale monedei nationale, fapt resimtit de producatorii romani, tributari importului de materii prime si taxarii exagerate a consumului prin TVA.

"Acest factor genereaza o inflorire a pietei paralele, nefiscalizate si o scadere a celei normale. Acest fapt este cel mai mare dusman al industriei romanesti. Sa speram insa ca dupa alegerile din acest an, oamenii politici vor incerca sa renunte un pic la avantajele lor legate de acest aspect pentru a nu-si omori vaca de muls", a spus presedintele APAR.

Pe de alta parte, un punct forte al industriei alimentare autohtone in opinia sefului APAR este "placerea romanului de a manca bine, fapt ce a dus la supravietuirea producatorilor de calitate din piata romaneasca, producatori care pot aduce plus valoare si pe pietele externe".

Potrivit datelor Institutului National de Statistica, cele 8.590 firme active din industria alimentara romaneasca au avut in 2010 o cifra de afaceri totala de 9,7 miliarde euro si un numar de circa 185.000 de angajati. Ramura de procesare a carnii detine cea mai importanta contributie in sectorul industriei alimentare, cu o cifra de afaceri de 1,3 miliarde de euro, urmata de panificatie, cu 1,1 miliarde de euro, si de bauturile racoritoare nealcoolice, cu un miliard de euro.

sursa: www.capital.ro

 

ANUNTURI / STIRI ORGANIZATIE
Evenimente Stiri Resurse Cercetari
toate stirile
Evenimente Angajari Training
toate anunturile