«  Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013  »

Transferul proprietatii asupra intreprinderii catre salariati - o solutie pentru pastrarea locurilor de munca in intreprinderile falimentare din Romania

Postata in: Actualitate in Romania
Data: 2013-03-14

Recenta criza de la combinatul Mechel, precum si analiza publicata anterior pe site-ul Institutului de Economie Sociala cu privire la succesul unor initiative de privatizare MEBO in anii ‘90 ne-au atras atentia asupra posibilitatii unor solutii alternative celor avute in vedere de statul roman, management si chiar organizatii ale salariatilor din Romania in gestionarea crizelor declansate de falimentul unor intreprinderi. Avem in vedere posibilitatea transferului proprietatii, atunci cand este posibil, catre angajati.

Incetarea unei afaceri nu inseamna neaparat incheierea unei activitati economice. La nivelul Uniunii Europene exista o politica de sprijin pentru transferul de proprietate asupra unei intreprinderi ca solutie pentru a menţine realizarile acesteia - prezenţa pe piata, competentele si locurile de munca. Aproape 450 000 de firme sunt transferate anual in Europa. Se estimeaza ca o treime din acestea, totalizand 600 000 de locuri de munca, pot fi pierdute in fiecare an.

Pregatirea transferului de proprietate asupra unei intreprinderi este un proces complex. De foarte multe ori, proprietarii nu au nici cunostintele, nici experienta necesara pentru a intelege legislatia complexa si pentru a indeplini formalitatile administrative si fiscale pe care le implica transferul de proprietate.

Pentru a ameliora conditiile necesare transferului de proprietate, Comisia Europeana recomanda diverse masuri autoritatilor din statele membre. In comunicarea intitulata „Revizuirea Small Business Act pentru Europa”, Comisia le-a cerut tarilor UE unele masuri care sa asigure o mai usoara transferabilitate a intreprinderilor catre noi proprietari, cum ar fi dezvoltarea unor piete si baze de date pentru intreprinderile transferabile, cursuri de formare si sprijin pentru cresterea numarului de transferuri reusite, organizand inclusiv campanii de comunicare pentru a informa partile interesate cu privire la necesitatea pregatirii din timp a transferurilor de intreprinderi. Comisia a constat insa ca este nevoie de mai mult decat atat in propunerile sale

Transferul de proprietate necesita mai multe fonduri decat demararea unei afaceri. Este nevoie de imprumuturi, garantii si facilitati nu numai pentru infiintarea unei noi intreprinderi, ci si pentru preluarea unora deja existente.

Complexitatea acestor operatiuni necesita asistenta practica pe intreaga durata a procedurii. Pentru a crea cadrul in care potentialii vanzatori si cumparatori sa se poata intalni, este nevoie de servicii transparente. Aceste servicii nu trebuie sa se limiteze numai la crearea unor baze de date cu intreprinderile disponibile, ci trebuie sa includa si servicii de mediere complexe, care sa garanteze un transfer de proprietate fara probleme, intr-un spirit de parteneriat.

Este utila de asemenea existenta unor sisteme fiscale favorabile transferului de intreprinderi care pot avea in vedere mai multe optiuni, printre care si scutirea de impozit pentru capitalul investit de angajati in companiile lor (pentru pachetele de actiuni achizitionate de catre angajati).

Despre situatia de la Mechel puteti citi aici.

Articol redactat de Ancuta Vamesu, specialist Institutul de Economie Sociala (Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile).

[sursa imaginii: aici]

 

ANUNTURI / STIRI ORGANIZATIE
Evenimente Stiri Resurse Cercetari
toate stirile
Evenimente Angajari Training
toate anunturile