«  Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013  »

Pensiile private - un nou cadru de reglementare promovat de Guvern - in folosul cetatenilor sau al companiilor care administreaza fonduri de pensii?

Postata in: Noutati legislative
Data: 2013-09-18


Ministerul Muncii a lansat, miercuri, in dezbatere publica un proiect de lege privind organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiei private. Documentul stabileste reguli privind sistemul de plata a pensiilor private, categorii de pensii private si institutiile autorizate sa faca plata banilor. Scopul noilor reglementari este realizarea obiectivului din cadrul reformei sistemului de pensii in sensul completarii componentei private, prin crearea cadrului legal de plata a pensiei cuvenite participantilor si beneficiarilor dupa realizarea perioadei de acumulare, a explicat Ministerul Muncii.

Ce sunt pensiile private obigatorii?

Sistemul pensiilor publice, in care salariatii actuali platesc contributii cu care statul achita veniturile pensionarilor din prezent, se bazeaza pe principiul solidaritatii intre generatii. Exista insa si un sistem privat de pensii in care fiecare aduna bani pentru a-si asigura propria pensie, asa numitul Pilonul II - pensiile private obligatorii.

Schema de functionare a pensiilor private este urmatoarea: participantii platesc contributii catre un fond privat, care este administrat de o societate special constituita in acest scop. Ea colecteaza bani de la mai multi participanti, pe care ii investeste in diverse instrumente financiare pentru a-i inmulti.  

O parte din contributia platita la bugetul asigurarilor sociale de stat - egala in prezent cu 10,5% din salariul brut - este redirectionata catre fondurile private. Din mai 2008, participantii platesc 2% din salariul brut la fondurile de pensii private. Nivelul contributiei urma sa creasca de la data de 1 ianuarie a fiecarui an cu 0,5%, pana la nivelul de 6% din salariul brut, in timp ce contributia la asigurarile sociale de stat va scadea in paralel. In 2009, insa, guvernul a luat decizia sa amane majorarea contributiilor, astfel ca si in prezent aceasta reprezinta 2% din salariul brut.

Contributiile fiecarui salariat sunt retinute de angajator, care vireaza banii la bugetul asigurarilor sociale de stat. Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) calculeaza apoi contributiile fiecarui participant si vireaza banii la fondurile de pensii, pana pe data de 20 a fiecarei luni.


In timp ce multe tari au renuntat deja la ele, Romania are inca pensii private obligatorii

Pensiile private obligatorii au aparut in Europa Centrala si de Est la sfarsitul anilor ’90 peste tot in regiune, la recomandarile Bancii Mondiale. Modelul presupune ca o parte din contributiile la asigurari sociale sa ajunga la fondurile de pensii private, iar participarea populatiei sa fie obligatorie. Romania a fost una dintre ultimele tari din regiune care a introdus Pilonul II (in 2008). 

Dupa declansarea crizei financiare, disponibilitatea guvernelor de a finanta Pilonul II a scazut, motiv pentru care nivelul contributiilor s-a diminuat semnificativ. Astfel, o parte din tarile care au introdus acest sistem in acelasi timp cu Romania, au renuntat la aceasta forma de sustinere a sistemului de pensii.

De exemplu, Ungaria si Polonia au adoptat acest sistem dar, pe fondul deficitelor publice din ultimii ani, au renuntat la ele.
Ungaria, la sfarsitul lui 2010, a taiat cu totul finantarea pentru Pilonul II. In plus, a obligat populatia sa aleaga intre pensia de stat si pensia privata. Cine alegea pensia privata, trebuia sa plateasca mai departe CAS, dar nu mai beneficia de pensie publica.  
Recent si Polonia a anuntat ca pensia privata obligatorie devine facultativa, iar loteria dispare. Guvernul polonez a decis sa faca optionala participarea la Pilonul II de pensii si a desfiintat loteria pensiilor private. In plus, fondurile de pensii nu vor mai putea investi in titluri de stat, dar pot aloca toti banii in actiuni.

In Romania, acest sistem de pensii este sub supravegherea Autoritatii de Supraveghere Financiara-Sectorul PENSII PRIVATE, care a perluat prin Ordonanta de Urgenta nr. 93/2012, atributiile si prerogativele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.), Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (C.S.A.) si Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (C.S.S.P.P.).


Includerea societatilor mutuale in randul administratorilor de pensii private 

In acest moment se gasesc in administrarea unor societati private importante sume importante rezultate din contributiile celor aproape 6 milioane de asigurati, aceiasi care contribuie si la sistemul public de pensii.

Principalii indicatori ai fondurilor de pensii administrate privat (Pilonul II) la data de 31 iulie 2013  

In cazul fondurilor private de pensii facultative vorbim de aproximativ 300.000 de asigurati care au reusit sa stranga active de peste 700 mil RON. 

Legea promovata de Guvern,insa, nu prevede posibilitatea crearii unor fonduri mutuale de pensii, fonduri detinute de asigurati dupa modelul celor care exista in alte tari europene.  

Societatile mutuale sunt foarte prezente in Uniunea Europeana  in domeniul asigurarilor sociale si de sanatate fie ca functioneaza in sistemul asigurarilor complementare sau sunt integrate in sistemul de protectie sociala de stat, ele avand de asemenea propriile stabilimente - spitale, farmacii. Acestea acopera membri pentru riscuri multiple legate de proprietate si de viata.

La nivelul UE societatile mutuale furnizeaza servicii sociale si medicale pentru 230 milioane de persoane.

Mai multe detalii despre sistemul european de asigurari si rolul societatilor mutuale in articolul IES de la aceasta pagina

 

ANUNTURI / STIRI ORGANIZATIE
Evenimente Stiri Resurse Cercetari
toate stirile
Evenimente Angajari Training
toate anunturile