«  Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013  »

O cooperativa agricola din Olanda detine 20% din piata romaneasca de lactate, inclusiv produsele Napolact

Postata in: Stiri IES
Data: 2013-12-05



Daca producatorii romani nu se asociaza, ei vor pierde competitia cu actorii globali, inclusiv cooperative agricole din alte tari.
Cuvantul cooperativa ii duce pe cei mai multi cu gandul la o forma de organziare a productiei si desfacerii retrogada, care apartine unui trecut trist, in nici un caz acestor vremuri noi, capitaliste. In fapt, nu este de loc asa. Cooperativele sunt forme de organizare ideale pentru producatorii agricoli, mai ales cei mici si mijlocii.

Putini poate stiati ca produsele lactate Campina sunt produse ale unei cooperative sau mai precis ale subsidiarei societate de capital a acesteia. In timp ce crescatorii de animale din Romania nu au reusit sa se asocieze eficient si sa constituie cooperative de marketing si procesare a laptelui puternice, cooperatorii olandezi din acelasi sector si-au extins atat de mult afacerile incat au ajuns in estul Europei, in Romania, si ne vand produse lactate realizate din materii prime romanesti.

Friesland Campina este o cooperativa din sectorul lactatelor cu 19,850 membrii fermieri din Olanda, Germania si Belgia. Membrii detin si supervizeaza compania Royal Friesland Campina N.V. care s-a constituit si continua sa opereze din 1871. Relatia cu membrii intr-o astfel de cooperativa este foarte puternica - membrii sunt obligati sa vanda laptele cooperativei, in timp ce aceasta este obligata sa il cumpere.

In prezent FrieslandCampina are birouri si facilitati de productie in 25 tari din Europa, Asia, Africa si  America de Nord, iar produsele sale sunt disponibile in peste 100 tari. In unele tari exista o puternica cooperare cu producatorii locali, care nu sunt co-proprietari, dar sunt, totusi, intr-un parteneriat pe termen lung ca furnizori pentru FrieslandCampina.

Friesland Campina actioneaza in Romania prin Grupul Friesland Foods Romania, filiala a grupului olandez Friesland Foods si vinde o varietate mare de produse sub brandurile Milli, Oke si Napolact.  
Grupul a intrat pe piata romaneasca la inceputul anului 2002, prin achizitionarea companiei olandeze Nutricia Dairy &Drinks, ce detinea, in acel moment, societatile Somesana din Satu-Mare, Belcar din Timisoara si pachetul majoritar la SCIL Targu-Mures. Din anul 2004, Friesland Foods Romania este actionar majoritar la Napolact Cluj-Napoca.

Firma detine o cota de aproximativ 20% din intreaga piata din Romania.

  • Situatia cooperativelor in Romania

Dupa cum aratam in articolul Propuneri IES privind Strategia de Dezvoltare Rurala 2014-2020, in Romania cota de piata a cooperativelor agricole este de sub 1 % din piata produselor agricole, cea mai scazuta valoare la nivelul Uniunii Europene.

In articolul Cooperativele agricole, va prezentam care sunt tipurile, serviciile si beneficiile pe care o astfel de forma juridica le poate oferi membrilor. 

Institutul de Economie Sociala a abordat subiectul problemelor spatiului rural si al beneficiilor cooperatiei in cadul seminariilor organizate in lunile mai si iunie 2012. 

Astfel, in cadrul Seminarului "Asociatiile de agricultori si composesoratele de paduri - actori cheie ai economiei sociale din mediul rural", au fost dezbatute principalele probleme ale spatiului rural si ale producatorilor agricoli, subliniindu-se beneficiile principalelor forme de asociere specifice acestui mediu.

In cadrul seminarului "Cooperativele - actori cheie ai economiei sociale", au fost prezentate principalele forme ale cooperativelor existente in Romania si a rolului pe care il au in dezvoltarea sustenabila a comunitatilor, concluzionandu-se ca Reintoarcerea la principiile cooperatiste reprezinta o solutie pentru bunastarea comunitatilor din Romania.

(Surse foto: aici si aici) 

 

ANUNTURI / STIRI ORGANIZATIE
Evenimente Stiri Resurse Cercetari
toate stirile
Evenimente Angajari Training
toate anunturile