«  Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013  »

Casele de Ajutor Reciproc, incotro?

Postata in: Noutati legislative
Data: 2014-03-14


 

Un senator PSD propune o reforma legislativa radicala a intrajutorarii financiare printr-o  noua lege, unica a CAR. Este aceasta o oportunitate sau o capcana pentru miscarea CAR din Romania?

Senatorul PSD Serban Nicolae a inregistrat la Senat o initiativa legislativa care vizeaza reglementarea tuturor caselor de ajutor reciproc existente in prezent in Romania.  

Casele de Ajutor Reciproc si excluziunea financiara

Casa de Ajutor Reciproc este o institutie financiara nebancara, fara scop patrimonial, organizata in vederea sprijinirii si intrajutorarii financiare a membrilor asociati. Conform definitiilor utilizate la nivel european, entitatile de tip Case de Ajutor Reciproc se incadreaza in domeniul sprijinului mutual financiar, acestea contribuind la prevenirea excluziunii financiare.

Excluziunea financiara desemneaza "procesul prin care oamenii intampina dificultati in accesarea si/sau utilizarea acelor servicii si produse financiare ale pietei dominante care corespund nevoilor lor si le permit sa duca o viata sociala normala in societatea din care fac parte." (Réseau Financement Alternatif)

CAR-urile in Romania

In prezent in Romania Casele de Ajutor Reciproc functioneaza in baza a doua legi distincte, una pentru salariati, respectiv Legea 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariatilor si al uniunilor acestora, republicata in Monitorul Oficial 261 din 22.04.2009, si alta pentru pensionari, Legea nr 540/2002 privind casele de ajutor reciproc ale pensionarilor.

Mai multe detalii despre casele de ajutor reciproc din Romania se regasesc in articolul IES dedicat acestora.

Este cert ca sectorul are nevoie de un cadru legislativ nou, modern. Nu este clar insa din expunerea de motive ce probleme ale sistemului de CARuri din Romania isi propune sa rezolve intitiativa legislativa a senatorului care este si presedinte al unei Federatii care grupeaza o mica parte dintre CARurile din Romania. 

Principali indicatori

In prezent majoritatea CARurilor de salariati sunt organizate in uniuni judetene grupate intr-o Uniune Nationala, existand de asemenea si o Federatie, care grupeaza un numar mic de CARuri de dimensiuni mai mari. Acest sistem este instituit prin legea care le reglementeaza si si-a dovedit viabilitatea - CARurile salariatilor au reusit sa reziste cu bine si sa aibe rezultate economice semnificative chiar in conditiile dizolvarii multora dintre unitatile economice in cadrul carora functionau, asa cum se poate observa in analiza intreprinsa in Atlasul Economiei Sociale 2012 si prezentata in tabelul de mai jos.

Un alt argument pentru viabilitatea sistemului actual il constituie si analiza masurii in care apartenenta sau non-apartenenta la sistemul UNCARS  are o influenta asupra rezultatelor economice ale caselor, analiza prezentata tot in cadrul raportului de cercetare mai sus mentionat.

In anul 2010 s-a constatat ca media activelor si veniturilor este mai mare in randul caselor afiliate UNCARS decat a celor neafiliate (892 mii fata de 874 mii), similar sau chiar semnificativ mai mare in cazul veniturilor (132 mii la casele afiliate UNCARS fata de 98 mii la cele neafiliate).

CAR ale pensionarilor, beneficiare de asemenea ale unei traditii anterioare lui decembrie 1989, functioneaza total autonom, Federatia Omenia avand un caracter de reprezentare.  Rezultatele economice ale sistemului CAR sunt fluctuante in ultimii ani, inregistrand o scadere a veniturilor in anul 2010 fata de 2009, cel mai probabil datorată impactul ui crizei economice.

Daca CARurile de salariati reusesc sa raporteze activitatea lor de creditare Bancii Nationale prin intermediul Uniunii, respectiv Federatiei, Casele de ajutor reciproc ale pensionarilor nu au un sistem propriu de rapoartare catre Banca Nationala, institutia care, conform legii, ar trebui sa primeasca aceste rapoarte.   

Elementele principale ale propunerii legislative

Textul propune cateva modificari radicale a sistemelor actuale:

1. Existenta unui singur tip de CAR - se renunta la distinctia salariati si pensionari, ceea ce ar putea conduce practic unificarea celor doua sisteme de salariati si pensionari

2. Liberalizarea activitatilor pe care CAR le pot face  

Practic, proiectul de lege preia setul de activitati posibile in cazul caselor de ajutor reciproc ale pensionarilor si le acorda tuturor CAR in art. Art. 7 care precizeaza ca acestea:

a) pot desfasura activitati economice directe, cu caracter accesoriu obiectulul de activitate, exclusiv in vederea asigurarii propriei functionari si desfasurarii activitatilor specifice;
b) pot infiinta societati comerciale, ale caror dividende, daca nu se reinvestesc In aceleasi societati comerciale, se folosesc pentru constituirea resurselor financiare ale casei de ajutor reciproc, sau federatiei, dupa caz;
c) pot desfasura activitati cu caracter social si cultural, actiuni de popularizare a activitatii si specificului casei de ajutor reciproc sau federatiei, precum si alte activitati de sustinere a vietii comunitatilor.

In cadrul legal actual obiect de activitate al caselor de ajutor reciproc ale salariatilor il constituie acordarea de imprumuturi cu dobanda catre membrii acestora.
De asemenea Legea 93/2009 privind institutiile financiare nebancare interzice institutiilor financiare nebancare includerea in obiectul principal si secundar de activitate a unei activitati care nu este prevazuta la art. 14.

Mai precis institutiile financiare nebancare:

pot desfasura activitati specifice de creditare,
- pot emite si administra carduri de credit pentru clienti si pot desfasura activitati legate de procesarea tranzactiilor cu acestea, cu respectarea reglementarilor in domeniu,
- pot desfasura activitati conexe si auxiliare legate de realizarea activitatilor de creditare sau de functionarea entitatii,
- pot administra fonduri publice acordate drept fonduri pentru microcredite de agentiile guvernamentale, cu respectarea conditiilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit in vederea administrarii fondurilor pentru acordarea de microcredite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 376/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.  

Aceasta lege permitea desfasurarea si de alte activitati prevazute de legislatia speciala care le reglementeaza activitatea, precum si activitatile auxiliare legate de realizarea acestora, prevedere de care puteau beneficia si casele de ajutor reciproc ale pensionarilor.  

3.  Renuntarea la auto-supraveghere in cadrul sistemului CAR si desfiintarea sistemului actual, teritorial de organizare a caselor de ajutor reciproc  

Proiectul de lege propune ca rolul de supraveghere a CARurilor sa fie preluat de Ministerul Finantelor, un organism care nu are atributii directe in domeniul financiar - de creditare, implicit renuntarea la auto-supravegherea existenta in prezent in cadrul sistemului, definitorie pentru caracterul autonom fata de stat al acestor entitati de economie sociala.
De asemenea propunerile ar duce la desfiintarea actualului sistem teritorial de organizare si supraveghere. 

In opinia noastra o astfel de modificare legislativa necesita o analiza atenta a impactului posibil, aceasta putand avea atat efecte benefice, cat si efecte dezastruoase asupra sistemului: dereglementarea in sistemul CARS poate duce la destabilizarea acestuia, prin confuzia creata in randul membrilor actuali pensionari si salariati cu privire la apartenenta la o casa si imaginea de instabilitate care poate descuraja membrii actuali sau viitori. 

Vom reveni cu cateva elemente de legislatie comparativa care pot fi de folos in aceasta dezbatere.

sursa foto: aici

 

ANUNTURI / STIRI ORGANIZATIE
Evenimente Stiri Resurse Cercetari
toate stirile
Evenimente Angajari Training
toate anunturile