«  Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013  »

Senatul Romaniei a adoptat ieri proiectul Legii economiei sociale in forma transmisa de Guvern-proiectul urmeaza sa fie dezbatut in Camera Deputatilor

Postata in: Actualitate in Romania
Data: 2014-06-19


In sedinta de ieri, Senatul Romaniei a adoptat tacit proiectul Legii privind economia sociala in forma transmisa de Guvern. Aceasta decizie urmeaza unei serii de dezbateri dificile, care au avut loc in Senat intre reprezentantii Coalitiei pentru Economie Sociala formata din ONGuri, intreprinderi sociale, case de ajutor reciproc ale salariatilor si pensionarilor, cooperativele de consum si cooperativele agricole - aici lista completa a organizatiilor membre care au sustinut  o serie de amenamente la proiect - membri Comisiilor senatoriale care au avizat proiectul si reprezentantii unui patronat care a beneficiat de sustinerea Ministerului Muncii.

 

Pentru dezbaterile din Camera, Institutul de Economie Sociala si RISE - Reteaua Intreprinderilor Sociale de Insertie, propun un set simplificat de amendamente care ar trebui sa rezolve principalele probleme care mai exista inca in actualul text.

Premizele  de la care am pornit in redactarea amendamentelor sunt:

1. Experienta europeana - Initiativa legislativa se inscrie intr-o serie de initiative de reglementare a acestui sector in diverse state membre ale Uniunii Europene, care au vizat fie economia sociala din Spania și Portugalia, fie cooperativele sociale de servicii sociale si insertie in munca din Italia si Polonia, fie intreprinderile sociale din Italia, fie intreprinderile sociale de insertie, aceasta din urma categorie regasindu-se in mai multe state membre, precum Franta, Spania, Belgia, Italia (cooperativele sociale de tip B), Austria, etc. Remarcam in acest context si ca exista inca numeroase state membre care nu au adoptat astfel de reglementari si, cu toate acestea, se bucura de sectoare puternice ale economiei sociale. La nivelul Uniunii Europene exista de asemenea masuri specifice destinate acestui sector, masuri incluse in Initiativa privind Antreprenoriatul Social (Social Business Initiative) 2011, care insa nu defineste foarte clar sectorul – acest aspect considerandu-se ca tine strict de traditia juridica a fiecarui stat membru. In acest context Romania a optat pentru un singur act normativ care sa reglementeze atat economia sociala si intreprinderea sociala, cat si intreprinderea socială de insertie, cu toate provocarile care decurg din aceasta abordare ambitioasa, dar benefica după parerea noastra. 

2. Fara a mai cita aici beneficiile si considerentele bine cunoscute care fac ca la nivel european economia sociala sa fie un domeniu important pe agenda politica a statelor membre, consideram ca o lege privind economia sociala trebuie sa recunoasca, sa promoveze dar si sa sustina prin masuri de sprijin concrete dezvoltarea sectorului economiei sociale in ansamblul sau. O astfel de lege nu poate fi propusa doar pentru a reglementa accesul la anumite fonduri structurale europene special dedicate economiei sociale.

3. Prezentul proiect de lege inca nu a cuprins in sfera economiei sociale toate formele de organizare juridica definite in cadrul legal national  care se conformează principiilor si raspund obiectivelor enuntate in lege pentru acest domeniu (ex. exclude cooperativele si societatile agricole, obstile si alte forme de proprietate traditionala asupra pasunilor si padurilor, etc). 

4. Pe de alta parte, desi proiectul a fost imbunatatit in faza finala de aprobare de catre Guvern in decembrie 2013, raman in continuare confuzii privind economia sociala si intreprinderea sociala – de ex: Conform actualului text, intreprinderea sociala va primi atestat de economie sociala.

5. Proiectul de lege este necesar a fi revizuit si pentru a raspunde observatiilor formulate de Consiliul Legislativ privind cele două regimuri juridice noi introduse in text, si anume intreprinderea sociala si intreprinederea sociala de insertie si masurile de sprijin pentru acestea. Propunerile noastre raspund tocmai acestor observatii.

6. Criteriile propuse pentru acordarea statutului de intreprindere sociala, sunt foarte vagi, aspect care poate genera numeroase efecte perverse in practica. Este necesara clarificarea criteriilor pe care aceasta intreprindere trebuie sa le indeplineasca, conform practicii europene.

7. Proiectul legii instituie o lunga serie de sactiuni si obligatii, fara a propune masuri de sprijin concrete pentru dezvoltarea sectorului. In acest sens, initiatorii amendamentelor au propus o serie de masuri de sprijin – multe dintre ele existente deja in cadrul legal actual - cel referitor la asociatii si fundatii, la servicii sociale sau la ocupare, care este necesar a fi incluse intr-o lege cadru menita a trasa politica publica generala in acest domeniu. 

Nota de motivare precum si amendamentele propuse pot fi descarcate aici si aici.

Organizatiile care doresc sa sustina amendamentele sunt rugate sa trimita un email pe adresa ies@ies.org.ro. 

Sursa foto aici.

 

 

 

 

 

 


 

 

ANUNTURI / STIRI ORGANIZATIE
Evenimente Stiri Resurse Cercetari
toate stirile
Evenimente Angajari Training
toate anunturile