«  Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013  »

Intreprinderile sociale: curs de pescuit VS. peste de pomana

Postata in: Exemple de urmat
Data: 2012-03-05


Un interviu cu  Zoltan Bereczki, Enterprise Development Manager, NESsT Romania
RomaniaPozitiva: Ce este economia sociala?

Zoltan Bereczki: In acest moment se discuta mult despre economia sociala din Romania.  Au aparut centre de resurse, ONG-urile implementeaza proiecte mari pe economie sociala, s-au facut cercetari si o seama de studii comparative, care sa scoata la iveala exemple de succes. Avem si proiecte de lege care teoretic vor clarifica conceptele cheie din acest domeniu.

Economia sociala acopera o arie larga de activitati, care au aparut pentru a raspunde nevoilor – ignorate sau nesatisfacute de catre actorii existenti pe piata- unor membri ai societatii, in general marginalizati. Sunt multe forme de economie sociala, de la cooperative la furnizori de servicii sociale. NESsT s-a specializat insa in dezvoltarea de intreprinderi sociale, adica afaceri sustenabile care au fost create cu scopul de a rezolva o problema sociala.

RomaniaPozitiva: Care este modelul de afacere sociala care functioneaza in Romania?

Zoltan Bereczki: In practica, nu cred ca exista un model anume de afacere sociala – sau intreprindere sociala, cum le zicem noi la NESsT – despre care sa putem spune ca doar acela functioneaza. Marca succesului unei intreprinderi sociale – ca de altfel al oricarei intreprinderi – este rezistenta in timp. La inceput, in perioada de start-up si stabilizare pe piata, ele sunt vulnerabile din multe privinte: numarul clientilor pentru produsele si serviciile lor este redus, veniturile din vanzari sunt sub nivelul cheltuielilor, gestionarea cash-flow-ului este dificila, lipsesc oamenii cu abilitati de vanzare.

Cred ca pentru cei ce doresc sa infiinteze o intreprindere sociala, sub orice forma legala, un prim pas spre succes ar fi sa realizeze un plan de afaceri bine pus la punct. Este un proces de invatare vital pentru cel ce va implementa intreprinderea sociala, in urma caruia stii la ce sa te astepti.

Tocmai pentru ca aceasta perioada initiala este cea mai dificila din punct de vedere financiar, intreprinderile sociale din portofoliul NESsT primesc un grant initial; urmeaza apoi eforturi individualizate pentru a stabiliza afacerea, in ideea de crestere a vanzarilor. E un ciclu de invatare solicitant, deoarece acesti antreprenori vin, in general, din zona sociala, si experienta de afaceri lipseste.

Din punctul meu de vedere, exemple de succes sunt acele intreprinderi sociale care produc ceva util, de calitate, in mod sistematic si  care au un impact social. Adica rezolva o problema sociala, prin producerea sau vanzarea  unor produse sau servicii de care un anumit segment al pietei are intr-adevar nevoie si pentru care este dispus sa plateasca un pret. Sigur, aici mai putem nuanta ce se intampla cu profitul, cum masuram impactul social, de unde acoperim costurile sociale mai ridicate s.a.m.d., dar, in esenta, doua lucruri ar trebui sa se intample. Mai intai, sa aiba un impact social direct  si masurabil. Apoi, sa fie sustenabila financiar, adica sa se autosustina, chiar daca nu in totalitate din vanzari.

RomaniaPozitiva: Povesti de succes?

Zoltan Bereczki: Atelierul de panza cu ale lor sacose, Asociatia Prietenia din Pantelimon cu gradina lor in care cultiva legumele organice , atelierul protejat al asociatiei Alaturi de Voi din Iasi. Exemple sunt multe. Ce au comun aceste intreprinderi? In primul rand, oameni carora le pasa de problemele sociale din jur si care au inteles cum sa foloseasca instrumente de business eficiente atunci cand isi administreaza intreprinderile sociale.
RomaniaPozitiva: Care sunt oportunitatile de economie/afacere sociala in Romania?

Zoltan Bereczki: Faptul ca e un domeniu in expansiune, in trend, la moda – ceea ce poate fi si o provocare. Gasesti multe informatii si poti intalni oameni care sa te ajute, inclusiv financiar. Sunt centre de suport care te pot ajuta pe partea de business. Au aparut jurnalisti interesati de tema. Publicul larg incepe sa discute despre fenomen, iar un numar important de oameni de pregatesc sa devina antreprenori sociali. Sunt foarte multi tineri educati si ambitiosi care vin la noi si ne intreaba ce trebuie sa faca pentru a deveni antreprenori. O alta oportunitate ar fi existenta unor nise libere  pe piata unde concurenta nu este foarte mare.  Sa mai zic?
RomaniaPozitiva: Un vis al tau despre Romania?

Zoltan Bereczki: O Romanie mai pozitiva, nu? Visez o Romanie in care lumea isi face treaba – invatatura, munca, vacanta – cat mai bine. Atat.  Cred ca pentru inceput ar fi destul si ne-ar scuti de multe neplaceri.

Sursa: www.romaniapozitiva.ro

 

ANUNTURI / STIRI ORGANIZATIE
Evenimente Stiri Resurse Cercetari
toate stirile
Evenimente Angajari Training
toate anunturile